3 dagen Amborro - Reisverslag uit Samaipata, Bolivia van Ruby - WaarBenJij.nu 3 dagen Amborro - Reisverslag uit Samaipata, Bolivia van Ruby - WaarBenJij.nu

3 dagen Amborro

Blijf op de hoogte en volg Ruby

21 September 2014 | Bolivia, Samaipata

Hallo iedereen,

Het is weer een tijdje geleden maar dat kwam omdat we druk bezig waren met door de jungle banjeren!
Van Santa Cruz zijn we naar Samaipata gegaan. Een klein dorpje dat me meteen aan Bellingen deed denken in Australie. Alternatieve mensen en een hostel kleurig gedecoreerd met jing jang symbolen, bloemen, hangmatten en een bord waar op stond dat ze geen wifi hadden omdat ze hier met elkaar praten. Fair enough!

Samen met Shelby die we in de taxibus ontmoetten en Tim die we in het hostel ontmoetten, boekten we een drie daagse tour bij Don Gilberto. Een man van rond de 65 die met zijn machette voorop ging om een pad door de jungle te hakken.
Het was ongeveer anderhalf uur lopen van de kant van de weg naar het kamp dat hij had opgebouwd. We kregen wat te eten en begonnen daarna (nadat hij een zogenaamde 4 persoonstent had opgezet die net ruim genoeg voor 3 personen was) zo'n 2,5 uur de jungle in. (Nouja...het kamp was natuurlijk ook in de jungle maar je snapt wat ik bedoel) Gilberto vertelde wat over de planten en dieren die in de jungle leefden hier (zelfs beren?) en Shelby en Tim vertaalden voor ons aangezien hun Spaans vele malen beter was dan dat van ons. We besloten toen ook dat we in Sucre een week spaanse les gingen nemen want alleen je eten kunen bestellen en de weg vragen helpt je niet echt een goeie indruk te krijgen van de cultuur.

De tweede dag hebben we een grote hike gedaan rondom het kamp. Ongeveer 6 uur klimmen en klauteren over de gebergtes en over prikkeldraad omdat dit blijkbaar opnieuw was afgezet ... (Mogen we hier wel lopen dan?) later kwamen we weer in het kamp aan, aten we wat en hebben we vooral zitten kletsen tot het avondeten en daarna nog wat meer bij het kampvuur.
Zover hadden we een paar aapjes, heel veel vogels en prachtig gekleurde vlinders gezien. Maar het was niet zo tropisch als ik me had voorgesteld. Geen grote gekleurde bloemen of papegaaien vlak bij je tent. Misschien heeft Australie me een beetje te veel verwend...
Maar het was super vet om met een gids die alleen een machette bij had door de jungle te trekken, al die heerlijke geuren op te snuiven en vogel geluiden te horen.

De laatste dag deden we een 3,5 uur lange wandeling waar we zelfs pumasporen vonden. Don Gilberto vertelde dat ze meer dan 8 uur wandelen van het kamp af leefden en we dus niet bang hoefden te zijn om er een tegen het lijf te lopen. Plus dat ze alleen s nachts actief waren...

En toen weer terug naar de beschaving!
En vooral: douches!!
Na al die lagen zonnebrand en antimuggenspray was ik erg blij dat ik weer onder de douche kon staan (waar ik minstens 10 teken weg geplukt heb)

Dusja! Dat was het jungle verhaal een beetje
Weer heerlijk om nieuwe mensen te ontmoeten, Shelby en Tim waren geweldig gezelschap.

Nu in Cafe Jardin waar ze gerechten uit hun eigen tuin maken die oooooover heerlijk zijn!
(Oh en t wordt gerund door een Nederlands echtpaar...)
Belachelijk hoeveel Nederlanders er hier zijn gesetteld en een hostel/restaurant of tourbedrijf hebben. Tot nu toe minstens 2 in iedere plaats waar we zijn geweest...

Maar nu dus naar Sucre voor Spaanse lessen en blijkbaar heel veel leuke dingen (Shelby en Tim waren allebei heel erg enthousiast over Sucre)

Zodra ik weer wifi heb laat ik weer iets weten

Groetjesss

• 21 September 2014 - 20:18

Annella:

Ha Nichtje,

Terwijl het voor ons een doodnormale werkweek was heb jij weer een heel avontuur beleefd,
    Ik bewonder je om je moed, want ik zie mezelf nog niet door de jungle crossen. Wel heel leuk om alles zo te volgen. Kijk nu weer al uit naar je volgende verhaal. Veel plezier en groetjes van alle tokkies ;)

• 21 September 2014 - 21:53

Anna:

Wat leuk om weer wat te lezen! Jammer dat de jungle niet helemaal was wat je er van had voorgesteld, maar t klinkt alsnog heel gaaf! en ook.leuk om een week spaans te gaan leren zeg! Heel veel plezier in sucre en hou ons op de hoogte!