Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Ruby - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Ruby - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland

Blijf op de hoogte en volg Ruby

10 Juni 2013 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Hi there!

Vanuit Nieuw Zeeland toch een berichtje.

5 juni landde ik in Christchurch en werd ik verrast door Anna die me op stond te wachtten. Super lief!
We hadden natuurlijk afgesproken samen te reizen maar ik zou haar eigenlijk pas bij haar tante's vriendin thuis zien (Shanti).

Maar deze had Anna naar t vliegveld gereden en bracht ons ook met d auto (en al mijn zooi) naar haar huis.
Daar zijn we eerst naar t park gegaan vol mooie herfstbomen (ja t is hier laat herfst) en toen soep gegeten met pannekoeken als toetje en lord of the rings deel 1 want Anna had ze nog nooit gezien en wilde ze toch graag voor we Nieuw Zeeland in zouden trekken.

De volgende dag heerlijk uitgeslapen en s ochtends op zoek naar een warme winterjas (want die had ik natuurlijk niet ingepakt) maar er waren geen fatsoenlijke onder de 200$ te vinden...
Toen kwam Don (de man van Shanti) op t briljante idee om een opshop te proberen (tweede hands winkel voor goede doelen) waar ik een water en wind dichte jas vond voor 14$!!
Super! Dus nog wat thermo leggings en shirts gekocht zodat ik lekker veel laagjes er onder aankan.

Die middag met Shanti en een vriendin van haar naar de pier in een stadje verderop gereden met uitzicht over zowel een prachtige kustlijn als de bergen verderop. Fish en chips gesnoept (die we moesten beschermen voor de zeemeeuwen) en mooie foto's kunnen maken.

S avonds weer heerlijk gegeten (verschillende groenten en aardappelpuree met van alles lekkers erdoor) en deel twee van lord of the rings gekeken ;)

Toen was t alweer de 7e en moesten we de camper ophalen. Maar omdat we t centrum van Christchurch nog niet eens hadden gezien gingen Anna en ik s ochtends naar t centrum (wat overigens niet erg veel was) om vervolgens de camper op te halen (duurde 2,5 uur!) en daarna door Christchurch crossen, Nadia en Lia ophalen en proberen de weg uit Christchurch te vinden.

Christchurch staat nog vol op in de stijgers na de aardbeving van 2 jaar geleden wat soms zorgt voor wat akelige en droevige beelden.
Wel heeft t prachtige "oude" gebouwen, een hoop leuke kleine parkjes en volop leuke, gezellige mensen.

Die dag hebben we gereden tot we op de scenic route zaten en daar gekampeerd in ons huisje (Betsie heb ik r gedoopt)

De volgende dag werden we wakker, omgeven door bergen en een nog roze lucht van de zonsopgang: heerlijk!
Na een planning te maken wat we allemaal willen zien en hoe lang we ongeveer nodig hebben zijn we verder op weg gegaan naar lake taepo.

Onderweg daar naartoe volgden we nog steeds de scenic route en vroeg ik me meerdere keren af waarom ik eigenlijk naar Australie ben gegaan voor 5 maanden. Iedere bocht die je neemt is opnieuw prachtig: groen, beekjes, rivieren, meren, bergen...

Niet dat Australie niet mooi was natuurlijk!! Maar dit is meer mijn stijl ;)

Goed lake Taepo was bizar mooi. Echt helder blauw water omgeven door besneeuwde bergen... Mn mond viel echt letterlijk open toen we aan kwamen rijden.
Na ongeveer 600 foto's door naar t volgende meer wat weer heel anders was maar ook bijzonder mooi.

Daarna naar mount Cook gereden, Nieuw Zeelands hoogste berg. Deze wilden we eigenlijk beklimmen maar omdat we er pas rond 4en waren hebben we een wandeling naar een gletsjer gedaan en een meer wat ook heel bijzonder was. Ook bijzonder was het rijden met een vierpersoons camper over smalle bergpassen hahaha maar alles is helemaal goed gegaan!

Die nacht weer in onze camper in de natuur geslapen en de volgende dag om half zeven opgestaan (kouuuuwwwwdddd) en half acht reden we op schema door naar de volgende stop.

Ik ben de naam even kwijt haha maar we hebben het pinguincentrum bezocht. Daar bleek dat je alleen bij zonsondergang een tour kon doen omdat de pinguins dan pas terug komen van t vissen dus maar over de pier gewandeld en een marktje daar bezocht. Het stadje was helemaal in "oude" stijl, grote gebouwen van vierkante grijze stenen en zelfs een whiskey brouwerij (waar ik niet in ben gegaan want ik moest rijden :p)

In Dunedin een rondje gereden wat ook weer beetje middeleeuwse stijl was gebouwd, en vervolgens door Otago Penninsula gereden op zoek naar nog meer pinguins en albatrossen (albatrossen wel gezien maar de pinguins niet)

Daarna verder over de super scenic drive naar t zuiden, weer een bizar mooi meer gezien wat op een gigantische spiegel leek, zo helder en stil was het water.

S avonds in het bos geslapen (Catlin forrest) naast de mclean watervallen :)

Vanochtend weer rond acht uur weg gereden naar de watervallen en verder naar Waitaka bay gereden waar we een enorme zeehond in de grasduinen zagen liggen, een heel mooi strand met ruige zee hebben gezien en ook bizar zeewier (heel groot)

Toen doorgereden via (tadaaa) de scenic route wat weer prachtig was naar een stad boven Bluff waar we wat boodschappen hebben gedaan om vervolgens langs de weg verderop te lunchen en doorgereden naar Te Ano waar we door compleet verschillen landschap kwamen. Het ene moment waren er nog over groene heuvels, t volgende moment hoge bergen met mist en t volgende moment weer wij open vlakten... Bizar maar heeeeel erg vet!

Eenmaal in Te Ano wilden we kijken hoe we in Milford Sound konden komen. Ik wilde graag naar doubtfull sound maar daar kon je niet komen zonder tour dus met zn allen besloten om naar Milford sounds te rijden. In t informatie centrum vertelden ze ons echter dat je daar helemaal niet kon komen omdat er nu allemaal grote rotsblokken van de bergen naar beneden komen vallen... Hahaha...goed... Dus toch naar doubtfull sound (over destiny gesproken) met een tour morgen. Wel wat duurder natuurlijk maar dat heb ik er dan graag voor over!

Morgen worden we om 8:40 opgehaald en zijn we tot 15:40 met bootvaarten en klimpartijen bezig in de fjordlandschappen van Nieuw Zeeland! Ik ben heeeeeel erg benieuwd en meeeeega excited :)

Hopelijk was dit een beetje een update waar jullie mee vooruit kunnen. Sorry voor de zeshonderdduizend keer dat ik zeg dat t mooi is hier maar het is onwerkelijk ;)

Heel veel liefs uit Nieuw Zeeland

• 10 Juni 2013 - 10:55

Leny:

Klopt, tis daar prachtig! Goed dat je toch nog hierheen bent gegaan hè?
    Het zuidereiland vonden wij het mooist, heel afwisselend zoals je al zei. Achter iedere bocht is het landschap weer anders. En een camper is helemaal te gek! Je hebt altijd je eigen boeltje bij je, als je zin hebt in koffie dan zet je een bakje, en ben je moe dan doe je een dutje in je 'eigen' bed. En als je weg wil hoef je alleen maar al je deuren en ramen dicht te doen (en niets vergeten eraf te halen wat je op de motorkap neergezet hebt ofzo...) en je bent weer weg, heerlijk!
    Ik wens jullie nog heel veel plezier daar en tot over een week of wat maar weer.
    Groetjes, ook van Jan,
    Leny

• 10 Juni 2013 - 17:12

Lilianne:

Wat gezellig dat je opgehaald werd!!!! En n u dus weer heerlijk aan het genieten van het 'nieuwe zeeland'. Wat een heerlijk leventje heb jij toch, maar je hebt er ook hard voor gewerkt! Je nieuwe winterjas heb je niet voor niks gekocht hoor, je kunt hem gelijk aanhouden als je naar huis komt;-)
    Hej reis ze en veel plezier!